10 tips verantwoord op brood

Vandaag sla ik de discussie over wel of geen brood eten even over en spreek ik direct tot de brood liefhebbers. Vind je brood fantastisch? Dan ben ik de laatste die zegt dat je het niet meer moet eten. Sinds ik bewuster gezond ben gaan eten en nog steeds af en toe brood eet, vind ik het best lastig om te bedenken wat ik dan op brood eet. Veel voorverpakt beleg zit zo vol met troep dat ik het liever niet meer eet. Zie mijn ontdekking over de voorverpakte ham (klik hier). Het gaat mij tenslotte om die lekkere verse boterham (het liefst van de bakker en nog een beetje warm). Extra aandacht dus voor wat we dan WEL op brood kunnen eten.

Eerst een heel klein tipje over boter. Margarine of halvarine is geen boter. Ik schreef er eerder al een stukje over, lees het hier.

Vandaag geef ik je 10 keer inspiratie voor op brood. Fijn hè?

Tip 1 voor op brood: sellerie salade

sellerie saladePas op, de sellerie salade uit de supermarkt bevat veel suiker en andere toevoegingen waar wij niets aan hebben. Gelukkig heb ik een heerlijk recept voor je om sellerie salade zelf te maken. Deze zit vol eiwitten en groente en is ook nog eens heel erg lekker! Maak een grote pot en eet er de hele week van. Langer dan 5 dagen heb ik het nooit bewaard. Klik hier of op de foto voor het recept.

 

 

Hulde aan hummus, tip 2

hummusHummus op brood is een super goed idee. Door peulvruchten met granen te combineren, maakt je lichaam aminozuren aan die je anders alleen in vlees terug vindt. Naast dat het een goed idee is, is het ook goed smeerbaar, makkelijk te maken en super lekker! Ik heb twee verschillende recepten voor je klaar staan

Hummus met zongedroogde tomaten 

Hummus met feta 

 

Tip 3, lekker makkelijk –> hüttenkäse/cottage cheese

Geen tijd om zelf iets te maken? Hüttenkäse of cottage cheese is een goed alternatief. Het is mager, bevat veel eiwitten en je kunt het makkelijk zelf op smaak brengen met wat peper, zout en plakjes komkommer bijvoorbeeld.

Tip 4, 4x ei

Een ei op brood. Ei  zit vol eiwitten en vitaminen, maar ook goede vetten en het geeft je een verzadigd gevoel. Ei heeft dus ontzettend veel gezondheidsvoordelen. Ei op brood is wel zwaar verteerbaar, dus heb je last van een opgeblazen gevoel, dan is het wellicht geen goed idee.

  1. Gekookt ei
  2. Roerei (klik voor recept)
  3. Omelet (klik voor recept)
  4. Frittata op brood. Heb je gister frittata gegeten en nog iets over? Dat kan perfect op brood:).

Avocado, tip 5

avocadoAvocado’s hebben van zichzelf een romige maar neutrale smaak. Je hoeft er niet veel voor te doen om deze vrucht op smaak te brengen, enkel wat peper en zout is al voldoende. Prak de avocado zodat deze goed smeerbaar is. Wil je wat extra’s? Voeg dan plakjes tomaat toe. Het is heerlijk fris en gezond voor op brood.

Tip 6, zongedroogde tomaat salade

DHZ zongedroogde tomaten 1Zin in hartig? Doe eens zongedroogde tomaten op brood. Je kunt ze los op brood eten, of in de volgende salade verwerken. Wist je dat je zongedroogde tomaten ook zelf heel makkelijk kunt maken? Klik hier voor het recept.

Zongedroogde tomaten salade voor op brood:  Snij een aantal zongedroogde tomaten in stukjes en meng deze met stukjes mozzarella en basilicum in een kom en klaar is je zelfgemaakte brood beleg.

 

Hollandse tip 7 kaas (geit)

Hollands als ik ben, kan een plakje kaas niet ontbreken. Het liefst geitenkaas, omdat ik dat erg lekker vind en omdat het lichter verteerbaar is. Kies altijd voor verse kaas, deze is het minst bewerkt.

Paprika spread, super tip 8

belegEen tijd geleden deelde ik dit heerlijke recept van paprika spread al met jullie, hij viel echt heel goed in de smaak en ik heb het zelf al een paar keer voor vrienden en familie klaar gemaakt. Het is namelijk niet alleen op brood heel lekker, ook op een toastje past het perfect.

 

Tip 9, pindakaas of notenpasta

Pindakaas of notenboter is heerlijk zoet en super gezond. Je kunt het makkelijk zelf maken door pinda’s met olie en een dadel te mengen in een blender. Je kunt ook hele goeie notenpasta kopen bij natuurwinkels. Let altijd op of er conserveringsmiddelen en/of suiker in de notenpasta zit. Ik kies voor notenpasta’s waar dit niet in verwerkt is. Zie hier het recept wat ik gebruikte voor een heerlijke amandelpasta.

Tip 10, fruit op brood

Het klinkt misschien gek, maar als kind at ik dit regelmatig. Fruit op brood, hier 3 manieren om fruit op brood te eten.

  • Appel walnoot en rozijn of gedroogde cranberry’s
  • Geprakte banaan met walnoten (en kleine stukjes pure chocolade)
  • Geprakte aardbeien met basilicum

Eet je liever geen brood? Op toast, wrap of gewoon los zijn deze 10 recepten ook heerlijk:) brood

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

2 Reacties

  • Maaike
    2 jaar ago

    Weer lekkere ideeen opgedaan!
    Hier wordt avocado veel gebruikt.
    Geprakt met een banaan (vinden de kids erg lekker) maar ook gebakken appel met kaneel is erg lekker op brood.

    • 2 jaar ago

      Dank je Maaike, avocado vind ik ook heerlijk! De appel ga ik binnenkort eens proberen, klinkt goed!

Leave A Comment

Related Posts