Lunchen zonder brood, 3 tips!

Hoewel ik gek ben op brood, eet ik lang niet dagelijks een boterham bij de lunch of het ontbijt. Ten eerste is afwisseling goed om voldoende variatie aan voedingstoffen binnen te krijgen, ten tweede kan ik van brood nooit meer afblijven, het geeft me maar kort een verzadigd gevoel en ik kan er van blijven eten. Het veelgebruikte witmeel (bloem) kan zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, waardoor je energie pieken krijgt en de daarbij behorende dalen. Dat herken je misschien als afterdinnerdip. Hier heeft niet iedereen last van, maar veel mensen wel. Ik dus, en dat kan heel  lastig zijn. En lunchen zonder brood bevalt me verrassend goed.

Als ik kies voor brood ga ik voor spelt of volkoren brood van de bakkerij. Lekker en het verzadigd beter. Toch eet ik maar 2 keer in de week brood ongeveer, soms zelfs minder. Maar wat eet je dan, als je geen brood eet? Een vraag die ik (heel) vaak hoor. Ik heb al vaker lunchtips gegeven en geef er vandaar dus 3 voor een lunch zonder brood.

Drie tips om te lunchen zonder brood. Door Kim van purefoode.nl

Tip 1 een goede voorbereiding

Heb je al eens op ‘mealpreppen’ gezocht op Instagram of Pinterest? Ik zeg doen. Er staan eindeloos veel voorbeelden en tips van hoe je het beste je maaltijden kunt voorbereiden. Mijn tip? Bedenk van te voren wat je wil eten en bereid je eten voor. Zet ’s avonds vast je lunch klaar, kook een portie extra om mee te nemen de volgende dag, zorg voor standaard snackgroenten in huis. Plan, maar maak je er niet druk over. Zo maak ik bijvoorbeeld graag een bananenbrood waar ik vervolgens drie dagen tussendoortjes of lunch van heb. Ik eet dan natuurlijk niet alleen maar bananenbrood bij de lunch, maar neem daar bijvoorbeeld wat gesneden groenten bij en wat noten.

Tip 2 dit staat er in je voorraadkast

Mijn voorraadkast is heel belangrijk in de keuken. Ik kan (bijna) altijd onvoorbereid een maaltijd op tafel zetten. Eten verbindt en ik vind het fijn dat mensen zich welkom en vrij voelen bij ons thuis. Als er niets is voor bij de koffie, dan draai ik wat in elkaar. Lunchen zonder brood vraagt een tikkeltje creativiteit. Ik zet een aantal van mijn favoriete voorraadkastproducten onder elkaar.

  •  Havervlokken. Je kan ze malen tot havermeel, gebruiken voor de yoghurt, voor het maken van muesli of door een groenteburger. Noem het maar.
  • Amandelmeel
  • Wijnsteen bakpoeder of bakingsoda.
  • Noten, zaden en gedroogd fruit (bijvoorbeeld, lijnzaad, dadels, walnoten, zonnebloempitten, kokos, gedroogde abrikozen, pruimen, sesamzaad, amandelen).
  • Gedroogde specerijen.
  • Bevroren fruit (in de vriezer uiteraard). Super handig!
  • Rijst, pasta en noodels.
  • Knoflook, ui, gember en (zoete) aardappels. Niet te veel, want deze verse producten kan je niet eindeloos bewaren. Wel altijd handig om in huis te hebben.
  • Verschillende oliën en azijn. Om je maaltijden smaak te geven.
  • Eieren
  • Yoghurt

Naast mijn voorraadkast is ‘mijn versafdeling’ natuurlijk heel erg belangrijk. Kies voor lekkere, maar ook verantwoorde groente en fruit. Het liefst niet uit verre landen. En plant bijvoorbeeld je eigen kruiden.

Tip 3 maak het jezelf niet te moeilijk, makkelijke opties:

Veel mensen denken gelijk heel erg moeilijk, maar ook ik neem niet dagelijks een fantastische salade mee naar mijn werk en ik maak ook niet wekelijks een portie verse muesli. Er zijn genoeg makkelijke opties als je geen brood eet. Zoals deze:

  1. In plaats van zelfgemaakte muesli gebruik ik vaak wat gedroogd fruit, noten, zaden en kokosrasp. Net wat ik heb staan.
  2. Kook een ei of bak een omelet. Het verzadigd en je kunt het gemakkelijk overal mee naar toe nemen. Ik eet vaak een gekookt of gebakken ei in combinatie met wat snackgroenten (sla, komkommer, wortel, tomaat), avocado, en/of een volkoren cracker (let op de ingrediënten, sommige volkoren crackers zijn niet echt volkoren).
  3. Eet hele stukken fruit. Je hoeft geen moeilijke fruitsalade met basilicum en munt te maken (mag altijd natuurlijk). Een banaan, appel of peer is prima fruit om zo uit de hand te eten.
  4. Bewaar restjes. Ik hou niet van ingevroren maaltijden en daarom eet ik de restjes de volgende dag. Heb je bijvoorbeeld een hartige taart met biet gemaakt? Zorg dat ie groot genoeg is, zodat je de volgende dag nog iets bij de lunch heb. Of bak een groenteburger extra.

Lunchen zonder brood is makkelijker dan je denkt. Mocht je nog niet weten wat je met de lunch aanmoet? Kijk dan eens verder tussen mijn lunchgerechten.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment