3 tips voor een ontspannen kerstdiner

Ik hou van de kerstdagen. Het is de tijd die je met familie doorbrengt in combinatie met lekker eten. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de voorbereidingen, vind ik:). Dit jaar geef ik een kerstdiner. 10 gangen! Ik kan bijna niet wachten, maar ik heb uiteraard geen zin in stress. Ik geef je vandaag alvast een paar tips zodat jij ook relaxed een kerstdiner op tafel zet.

Tip 1: Een goede voorbereiding is het halve werk

Dit klinkt voordehandliggend maar alles op het laatste moment doen is echt heel erg stressvol. Zorg dat je al je gerechten zoveel mogelijk klaar hebt voordat je gasten komen en dat je precies weet wat er nog moet gebeuren. Het gaat om planning. Schrijf bijvoorbeeld uit wat je moet doen. In kleine stappen zodat je kan afstrepen. Dat maakt het overzichtelijk en overzicht geeft rust.

Tip 2: Ga voor kwaliteit in plaats van ingewikkeld

Hou je gerechten simpel. Gebruik niet te veel ingrediënten, maar zorg dat de ingrediënten die je gebruikt perfect zijn en er mooi uitzien. Een mooi wit bord met een paar perfect gebakken gamba’s en een mooi gedecoreerde druppel olijfolie maakt indruk en is heel eenvoudig. Of een tartaar van vers gerookte zalm. De kwaliteit van je groente, vlees en vis gaat je gasten verrassen, echt.

Wil je toch iets ingewikkelds doen, begin dan op tijd en zorg dat je tijd hebt om het een keer opnieuw te doen. Of bedenk een alternatief voor als het niet lukt.

Tip 3: Zo zorg je voor voldoende ontspanning  

Ontspanning is heel belangrijk. En hoewel koken heel ontspannend kan werken is het best belastend om de hele tijd te staan. Ga om het uur even zitten met een kop thee of loop even een rondje om het blok. Frisse lucht en beweging doet wonderen. De hele dag (of misschien wel twee dagen) in de keuken staan kan heftig zijn voor je lijf. Zet een wekker en zorg voor ontspanningsruimte in je planning. Hier kan ik zelf nog veel leren van mijn eigen tip, ik ben benieuwd hoe dit zal gaan. Ik ga soms zo op in wat ik doe dat ik volledig voorbij ga aan wat ik voel en nodig heb. Haal een paar keer diep adem tussendoor en voel wat je nodig hebt. Voel je dat je te druk bent, leg het even neer. Het komt echt goed. Je werkt vaak effectiever als je even uit de situatie stapt.

Als laatst heb ik hier nog wat voorbeeld gerechten voor je. In de komende weken probeer ik zoveel mogelijk eenvoudig maar indrukwekkende recepten voor je te verzamelen! Hou Facebook in de gaten. 

Wat maak jij met kerst?

Perfect gebakken gamba's - een recept van purefoodie.nl   Bietencarpaccio! Een super simpel recept van purefoodie.nlrijstsaladeveggie-bourguignonkoolrolletjes

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

2 Reacties

  • Kath
    2 jaar ago

    Hey Kim,

    Ik ben hier terecht gekomen omdat ik amandelpasta wil maken en jouw recept via Google vond.
    Nu heb ik geprobeerd om me in te schrijven op je blog maar de knop werkt niet.
    Weet je hier van of kan je het weer zo instellen dat ik me kan abonneren op je recepten?

    Ik heb ook nog op je links naar broodbeleg en nog andere recepten gekeken en daar ga ik er zeker een paar van maken.

    Ok, alvast fijne feestdagen,

    Grtz, Kath

    • 2 jaar ago

      Hoi Kath, Bedankt voor je leuke reactie! Ik zal je inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan zie je ook mijn nieuwe recepten. Ik ben bezig de e-mails te vernieuwen, vandaar dat het soms niet werkt. Ik hoop dat je broodbeleg gesmaakt heeft! :) Fijne dag. Liefs, Kim

Leave A Comment