5 voedingsmiddelen die helpen tegen een opgeblazen gevoel

Een opgeblazen gevoel hebben is niet fijn, het kan ervoor zorgen dat je jezelf de hele dag dik en niet prettig voelt.

Gelukkig zijn er een aantal voedingsmiddelen die je kan eten of drinken wanneer je er last van hebt.  In dit artikel lees je de vijf beste.

  1. Zalm

Zalm is erg gezond, dat heb je waarschijnlijk wel eens vaker gehoord. Maar dat deze gezonde vette vis je ook kan helpen wanneer je last hebt van een opgeblazen gevoel, dat wist je misschien nog niet. Dat komt door de gezonde omega 3 vetzuren in zalm. Een wetenschappelijke studie die recentelijk werd uitgevoerd, toonde aan dat vrouwen die extra omega 3 vetzuren aan hun voedingspatroon toevoegden, veel minder last hadden van een opgeblazen gevoel. Je kunt bijvoorbeeld ‘s ochtends eens zalmsnippers toevoegen aan je roerei, dat is ook nog eens een perfect ontbijt als je een aantal kilo af wilt vallen.

  1. Water

Dit klinkt misschien gek, want het voelt soms alsof dat opgeblazen gevoel juist afkomstig is van teveel water in je lichaam. Dat is niet helemaal waar, want een opgeblazen gevoel is vaak het gevolg van een te hoge zoutconcentratie in je lichaam. Daardoor wordt er meer water vastgehouden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dorst gaat lijden om je waterniveau te verlagen. Door regelmatig water te drinken stabiliseer je de waterhuishouding in je lichaam en kunnen vele processen weer optimaal werken, waaronder ook in je darmen.

Als je water saai vindt, kun je er eens een paar schijfjes limoen, sinaasappel of citroen aan toevoegen. Dit maakt het veel smaakvoller.

  1. Lijnzaad

Constipatie is een ernstig probleem dat aan de basis kan liggen van je opgeblazen gevoel. Lijnzaad kan je daarbij helpen, want deze zaden zijn een natuurlijk laxerend middel dat je darmen een beetje kan helpen waar dat nodig is. Dat komt omdat lijnzaad van nature rijk is aan onoplosbare vezels die je spijsvertering stimuleren.

Je kan lijnzaad in je dagelijkse eetgewoonten verwerken door ze te mengen met een groene smoothie, havermout of kwark.

  1. munttheeMuntthee

Munt werkt net als lijnzaad door de natuurlijke werking van je spijsvertering te stimuleren. Een studie uit 2014 toonde aan dat munt je lichaam kan helpen bij het ontspannen van je spieren en je darmen om op die manier interne gassen naar buiten te helpen. Munt kan je op allerlei manieren verwerken in je eetpatroon. Een veelgebruikte manier is om er thee van te maken. Ook wordt het steeds vaker in salades verwerkt.

 

 

 

  1. Venkel

Venkel heeft een lange geschiedenis als hulpmiddel bij allerlei problemen met de spijsvertering. In de Indische keuken wordt venkelzaad al eeuwenlang aangeboden na de maaltijd om een snelle vertering te stimuleren. Venkel stimuleert de werking van verterende enzymen en zorgt ervoor dat je voedsel op een vlotte manier door je spijsverteringsstelsel kan bewegen. Op die manier helpt venkel je met het vermijden van een opgeblazen gevoel.

Je kan venkelzaden rauw eten maar je kan er ook thee van maken of venkel door je smoothie doen.

Wil je tips om 10 kilo af te slanken? Klik dan hier.

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

2 Reacties

  • 4 jaar ago

    Handige tips. Dronk al veel venkel thee maar zal van de week ook even de munt thee inslaan!

  • 4 jaar ago

    Hoi Sophie, heel goed, en het is nog lekker ook! Verse gemberthee is ook goed tegen verschillende kwaaltjes.. misschien ook lekker om eens te proberen. Groetjes Anita

Leave A Comment

Related Posts