6 tekenen dat je niet genoeg gezonde vetten binnen krijgt

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is vet erg belangrijk voor je gezondheid. De zogenaamde ‘vetvrees’ en vetarme diëten kunnen ervoor zorgen dat je te weinig vet binnenkrijgt.Een tekort aan vet kan er onder andere toe leiden dat je lichaam vitamines niet meer goed opneemt, dat je HDL cholesterol te laag wordt en dat je testosteronaanmaak achteruit gaat.

Als jij wilt weten of je te weinig vetten binnenkrijgt, raden we je aan om dit artikel goed door te nemen. We vertellen je namelijk over 6 tekenen die erop kunnen wijzen dat je niet genoeg vet eet.

1: Je hebt vaak trek

Als je vaak trek hebt, ook terwijl je net een complete maaltijd op hebt, kan dit wijzen op een tekort aan vetten.

Vetten zijn namelijk belangrijk voor een verzadigd gevoel. Niet alle vetten zijn hierbij gelijk, verzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren verzadigen namelijk het beste.[1] Vette vis, walnoten en eieren zijn goede bronnen van meervoudig onverzadigde vetzuren en verzadigde vetzuren zijn te vinden in boter, ghee en volle yoghurt.

Enkelvoudig verzadigde vetzuren verzadigen in vergelijking met de bovenstaande twee vetten iets minder goed, maar helpen nog steeds bij het voorkomen van trek en eetbuien.

2: Je hebt concentratieproblemen

Vet is een belangrijke voedingsbron voor je hersenen. Het helpt bij het aanmaken van celmembranen en speelt een belangrijke rol bij de communicatie tussen onze hersenen en zenuwen. Een tekort aan vet kan er daardoor voor zorgen dat je moeite hebt met concentreren.

Christine Gerbstadt, Doctor of Medicine en diëtiste, vertelt dat neurologische afwijkingen, zoals concentratie- en geheugenproblemen veroorzaakt kunnen worden door een tekort aan essentiële vetzuren.

Naast voldoende vetten binnenkrijgen, is het voor je hersenfunctie ook belangrijk om een goede balans tussen omega 3 en omega 6-vetzuren aan te houden. Met een standaard westers dieet krijg je vaak te weinig omega 3-vetzuren binnen en juist te veel omega 6-vetzuren.

3: Je hebt een droge huid

Een droge huid kan wijzen op een tekort aan vetten. Een gezonde en gehydrateerde huid krijg je namelijk niet alleen door de buitenkant te verzorgen. De verzorging van binnenuit, je voeding dus, is minstens net zo belangrijk.

Ook een jeukende, schilferige en gevoelige huid kan veroorzaakt worden doordat je te weinig vetten eet. Een ernstig tekort aan vetten kan zelfs huiduitslag veroorzaken.

4: Je voelt je vaak moe

Als je jezelf vaak moe voelt, ook als je wel goed slaapt, kan dit wijzen op een tekort aan vet in je eetpatroon. Vet is namelijk een zeer geconcentreerde bron van energie en helpt je lichaam daarnaast bij het opnemen van verschillende vitamines, waaronder vitamine D. Deze vitamine is cruciaal voor een gezonde energiebalans.

Vetten helpen bovendien bij het tegengaan van pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor worden energiedipjes voorkomen.

5: Je voelt je vaak somber

Bepaalde omega 3-vetzuren zijn zeer effectief bij het voorkomen en verminderen van depressieve gevoelens. Dit bleek onder andere uit een onderzoek dat in 2007 gepubliceerd werd in het Journal of Affective Disorders. Aan dit onderzoek namen 22.000 Noren deel. Uit de resultaten bleek dat degenen die regelmatig omega 3 rijke levertraan namen, 30% minder kans hadden op depressiesymptomen in vergelijking met degenen die geen levertraan namen.[2]

Als je jezelf vaak somber voelt, kan dit dus te maken hebben met een tekort aan deze vetzuren. Probeer in dat geval meer omega 3 te eten, bijvoorbeeld door meer vette vis, walnoten, chiazaad en lijnzaad aan je voedingspatroon toe te voegen.

6: Je hebt moeite met afvallen

Een tekort aan vet kan ervoor zorgen dat je minder snel vet verliest. Dat klinkt erg tegenstrijdig, maar toch is het juist als je wilt afvallen belangrijk om voldoende gezonde vetten te eten.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het verlagen van je koolhydraatinname en het verhogen van je vetinname een zeer effectieve afvalmethode is. Vetten zorgen er namelijk voor dat je minder snel trek krijgt, waardoor je vanzelf wat minder gaat eten. Daarnaast kunnen vetten ervoor zorgen dat je ruststofwisseling omhoog gaat en reguleren ze je bloedsuikerspiegel, wat je vetverbranding ten goede komt.

Let op: het is natuurlijk wel belangrijk om de juiste vetten te eten. Ongezonde vetten, zoals transvetten, kunnen er namelijk voor zorgen dat je juist sneller aankomt.

Conclusie

Vetten zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon. Als je moeite hebt met concentreren, jezelf vaak moe en somber voelt, afvallen moeizaam gaat en je vaak trek hebt, kan dit wijzen op een tekort aan gezonde vetten. Daarnaast kan ook een droge huid een teken zijn dat je er goed aan zou doen om meer vetten te eten.

Bronnen:

[1] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666313001979

[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17184843

 

Leave A Comment