Bewegen is gezond!

Je hoort dit waarschijnlijk niet voor het eerst; bewegen is gezond. Bewegen heeft ontzettend veel voordelen. Ik heb de voordelen even op een rijtje gezet.

  • Bewegen zorgt ervoor dat het bloed goed door je lichaam gepompt wordt. Hierdoor worden voedingstoffen, vitaminen, mineralen en zuurstof afgeleverd bij de organen.
  • Je lichaam raakt door bewegen in een betere conditie. Je gaat je fitter voelen.
  • Doordat je conditie steeds beter wordt, krijg je meer energie.
  • Je lichaam gaat goede vormen aannemen als je meer beweegt. Hier kun kun je zelf invloed op uitoefenen door bepaalde oefeningen te doen. Met andere woorden, je gaat er beter uitzien.
  • Je krijgt indirect meer zelfvertrouwen van bewegen. Het is fijn om effecten van bewegen te merken in je lichaam. Je gaat beter in je vel zitten en krijgt daardoor het gevoel dat je meer aan kunt.

Bewegen is echter niet voor iedereen leuk. Ook voor mij is het een lange zoektocht geweest, naar een manier van sporten waar ik me goed bij voel. Waarom heb ik het nu over sporten en over bewegen? Er zit voor mij wel degelijk een verschil in. Sporten is een vorm van bewegen, zoals er verschillende vormen zijn.

Verschillende vormen van bewegen

bewegenJe kunt lekker gaan sporten. Dit doe je 1 tot 3 keer in de week, lekker zweten op een manier die voor jou prettig is. Sporten is een manier van bewegen die je op veel verschillende manieren kunt doen. Het beste is om een manier en frequentie te vinden die bij jou past.

Naast sporten heb je de dagelijkse beweging. Voorbeelden van beweging die je dagelijks krijgt zijn: traplopen, fietsen naar de supermarkt, stofzuigen, wandelen met de hond enzovoorts.

Wekelijkse beweging in de vorm van grote taken in het huishouden, grote boodschappen, een avondje dansen tijdens het uitgaan, fietsen naar je (schoon) ouders of een flinke wandeling met een vriend of vriendin.

Als laatste onbevangen beweging. Dit is beweging die je doet omdat je het doet. Gek? nee, lekker uit je dak gaan op je favoriete liedje terwijl je je aan het omkleden bent bijvoorbeeld. Of stoeien met je favoriete neefje. Beweging zonder forceren, juist heel ontspannen maar wel actief.

Tips om meer en beter en meer te kunnen bewegen

Om mij heen zie ik steeds meer mensen zich opmaken voor de zomer. Het zou veel beter zijn als wij onze bewegingspatronen het hele jaar door volhouden. Zo word je nog fitter, voel je je nog fijner en ben je nog beter voorbereid op de zomer. Ik heb al voordelen genoemd van bewegen en verschillende manieren, maar ik wil je ook wat tips mee geven om jou manier van bewegen te optimaliseren. Zo hou je het namelijk ook veel beter en langer vol.

Tip 1 Optimaliseer je dagelijkse beweging

  • Pak de fiets in plaats van de auto. Kun je ook op de fiets, of loop je liever? Kies dan voor beweging!
  • Beweeg ieder uur. Heb je een zittend beroep? Loop tussendoor even naar buiten en probeer ieder uur even een rondje te lopen op kantoor. dit hoeft maar 5 tot 10 minuten. Als je een collega hebt die rookt, loop dan even met hem/haar mee naar buiten.
  • Als je naar boven loopt of naar de andere kant van het huis. Loop dan een keer extra op en neer op de trap. Gewoon weer wat extra beweging.
  • Neem de trap in plaats van de roltrap.
  • Blijf even staan als je moet wachten in plaats van te gaan zitten.

Tip 2 ontdek welke vorm van sport je leuk vindt

Sporten is niet voor iedereen leuk. Ik stimuleer anderen dan ook om op zoek te gaan naar een sport wat bij je past. Ga op ontdekking, probeer uit! Hou je van zwemmen, ga dat dan 2 keer in de week doen. Als het lukt is het goed om af te wisselen, lukt dit en vind je echt maar 1 ding leuk? Doe datgene dan wat je leuk vindt. Als je er plezier in hebt, dan is het zo veel makkelijker vol te houden.

Tip3 maak een afspraak met jezelf

Spreek met jezelf af, dat je een aantal keer per week gaat sporten. Download bijvoorbeeld de printbare afstreep kalender van purefoodie (Download hier: Beweeg kalender van Purefoodie) en hou bij hoe vaak je bent geweest. Je hebt een aantal weken nodig om een gewoonte te creëren. Ik denk een stuk of 15, dus vandaar dat mijn kalender 15 weken heeft. Wil je blijven plakken/kleuren/ afstrepen? dan kun je m gewoon nog een keer uitprinten. Achter iedere week heb je 5 sportgelegenheden. Dat is voor de fanatiekelingen onder ons. 3 keer per week sporten is perfect. 

Tip 4 koop een goede sportoutfit

Ik hoor vaak van mensen om mij heen dat ze eerst gaan beginnen met sporten en pas na een tijd een outfit gaan scoren. Het werkt juist heel motiverend om in een nieuwe outfit aan de slag te gaan. Je voelt je goed, als je er goed uitziet en dat maakt het sporten/bewegen leuker. Goed zittende kleding beweegt ook vaak lekker, de sportkleding is speciaal ontworpen om zo soepel mogelijk te kunnen bewegen. Schoenen zijn zeer belangrijk voor het minimaliseren van de kans op blessures. 

Tip 5 optimaliseer je onbevangen bewegingen

Wanneer beweeg jij bijna vanzelf? Wanneer voelt beweging als ontspanning? Zoek deze momenten de komende weken eens op en probeer deze momenten uit te bouwen. Ga vaker voetballen met je buurjongen, stoei met je partner of zet keihard muziek aan tijdens het schoonmaken en dans erbij:). 

Tip 6 zoek een maatje om mee te bewegen

Samen bewegen motiveert ontzettend om te blijven gaan. Je maakt dan namelijk niet alleen een afspraak met jezelf maar ook met een ander. Je kunt hierin ook goed afspreken om elkaar te motiveren als één van beide geen zin heeft. Ga iedere avond, of om de avond een rondje wandelen met die buurvrouw waar je het goed mee kunt vinden bijvoorbeeld.  

Tip 7 vind excuses om te bewegen

Ga de uitdaging aan met jezelf, vind een excuus om te gaan bewegen in plaats van stil te zitten. Ga lekker een avondje shoppen in plaats van thuis hangen of loop een omweg naar het kopieer apparaat op het werk. Je kunt van alles bedenken. Ik ben benieuwd naar jou creativiteit hierin! 

Tip 8 trots op jezelf, je mag er zijn!

Beloon jezelf met een lekkere voetmassage, voetenbad, masker, een uurtje ontspannen met een boek op de bank. Je hoeft niet teleurgesteld te zijn, wanneer het even minder goed gaat. Je hebt het toch geprobeerd? Dat is prima! Morgen weer een dag. Forceer jezelf niet, want als je dat doet, gaat het plezier er af en vormt er zich een negatieve associatie bij bewegen.  Zeg hardop tegen jezelf dat je trots bent en dat je er mag zijn! Het zorgt ervoor dat je een goed gevoel krijgt na het bewegen in welke vorm dan ook. 

Zit er een tip bij voor je? Had je iets aan dit artikel? Ik vind het ontzettend leuk om van mijn volgers te horen wat ze vinden van de stukken die ik schrijf dus laat gerust een reactie achter.

 

 

 

 

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment