Deze 7 ingrediënten zijn niet goed voor je gezondheid!

Gezond eten gaat niet alleen over voldoende groenten, fruit, vlees, ei en vis. Het gaat ook over het vermijden van ingrediënten die slecht zijn voor je gezondheid. Soms is het echter lastig om te achterhalen wat er precies in je voeding zit en weet je niet wat sommige ingrediënten precies betekenen. Zo kun je voedingsmiddelen met deze 7 ingrediënten beter laten staan:

  1. Glucose-fructosesiroop uit mais is een goedkoop alternatief voor rietsuiker en wordt daarom toegevoegd aan frisdrank, ontbijtgranen, fruitbiscuits, sauzen en specerijen. De stof heeft een direct verband met overgewicht en diabetes type 2. Vermijden dus!
  2. Natriumnitraat en natriumnitriet zit als kleurstof en conserveringsmiddel in bewerkt vlees, zoals worst. Het middel wordt ook gebruikt om plagen te bestrijden en knaagdieren te doden. Het wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, diabetes en kanker. Eet dus liever onbewerkt vlees, zoals biefstuk en rauwe ham.
  3. Mononatriumglutamaat (MSG) kan zorgen voor hoofdpijn, misselijkheid, hartkloppingen en overeten. Deze smaakversterker zit niet alleen in Chinees eten, maar in vrijwel alle verpakte voedingsmiddelen, op het etiket te herkennen als gelatine, glutamaat, TVP, gistextract, gistvoeding en gistnutriënt. MSG vermijden? Kies voor verse pure voeding en maak zelf koekjes, brood en zoute versnaperingen.
  4. Butylhydroxyanisol of BHA is een antioxidant die vette voedingsmiddelen, zoals chips en boter, beschermt tegen bederf. Bij knaagdieren veroorzaakt de stof kanker, maar het gezondheidseffect op mensen is onduidelijk. Neem je liever het zekere voor het onzekere als het om je gezondheid gaat? Check dan het etiket en laat voeding met BHA liever staan.
  5. Verrijkt, gebleekt wit meel: bij wit meel zijn alle voedingsstoffen uit het graan gehaald, waardoor een soort suiker overblijft. Als het meel ook wordt gebleekt zodat het witter lijkt, kan het gif alloxaan ontstaan. Dat kan diabetes veroorzaken en kun je beter vermijden dus!
  6. Kunstmatige zoetstoffen: Je denkt misschien dat je beter zoetjes kunt kiezen in plaats van suiker, maar niets is minder waar. Kunstmatige deze zoetstoffen, zoals sucralose, sacharine of aspartaam, bevatten veel chemicaliën. Ze zijn bedoeld om calorieën in voedsel en drank te verminderen zodat je sneller zal afvallen. Helaas veroorzaken ze hoofdpijn, wazig zicht en maag- en darmproblemen en hou je door zoetjes te gebruiken een suikerverslaving alleen maar in stand.
  7. Gehydrogeneerde oliën ontstaan wanneer waterstof wordt toegevoegd aan plantaardige olie, zodat deze vaster wordt. Het chemische proces wordt ook ingezet om de houdbaarheid van bewerkte voedingsmiddelen te verlengen. Door waterstof toe te voegen aan olie, ontstaat echter een soort kunstmatige transvet, dat slecht is voor je gezondheid. Laat bewerkte voeding dus liever staan en kies voor pure natuurlijke voeding!
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment