Fit worden en blijven, begin direct met deze tips

2016 staat voor mij in het teken van een aantal thema’s. Allereerst wil ik fit blijven. Om fit te blijven moet je eerst fit worden. Ik voel me redelijk fit en ben tevreden. Er kan uiteraard altijd nog wel wat af, en een beetje strakker mag ook. Maar nogmaals, over het algemeen ben ik tevreden met mijzelf. Ben jij tevreden met jezelf? Uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste. En dat heeft niet alleen met de buitenkant te maken.

Het nieuwe jaar is alweer ruim een week aan de gang. Voor mij begint het normale leven vandaag weer. Na een heerlijke vakantie ben ik klaar om er een geweldig nieuw jaar van te maken. Ik heb er zin in! In dit eerste blog artikel van dit jaar geef ik een paar tips om het jaar fit te beginnen. Wat zijn jou doelen in 2016?

Wanneer ben je fit?

Dat is voor iedereen anders. Het allerbelangrijkste van fit zijn is dat je gezond bent. Je hebt energie om actief bezig te zijn en kunt ook goed ontspannen. De balans tussen actief zijn en ontspannen is belangrijk. Heel erg belangrijk. Zorg dus voor een goede ontspanning en een goede inspanning. Niet alleen de balans tussen inspanning en ontspanning is heel erg belangrijk. Wat je eet speelt ook een grote rol bij het fit worden en blijven. De brandstof voor je lichaam om te kunnen inspannen en ontspannen is essentieel. Fit zijn betekent dus ook dat je lichaam goed reageert op de voedingstoffen die het verwerkt. Als laatst is fit zijn voor mij ook een vorm van gelukkig zijn. Als ik fit ben, voel ik me blij en tevreden en ben ik in staat om goed voor mezelf te zorgen.

fit worden en blijven, 6 tips

Weet je al hoe je het gaat doen in 2016? Ik besef dat ik een beetje laat ben voor de goede voornemens, maar ze zijn niet minder relevant. Ik geloof namelijk dat je op ieder moment van je leven de keuze kan maken om gezonder te leven.

Tip 1 Eet zo weinig mogelijk geraffineerde suikers

We krijgen ongemerkt heel veel verschillende soorten suikers binnen. Van het sapje dat je drinkt, tot de boterham die je eet. Het zit vol met suikers. In de meeste voorverpakte producten zitten suikers verstopt. Ik zeg verstopt, omdat ze meestal een ander naampje krijgen. Het westerse eetpatroon is erg gericht op suiker. Te veel aan suiker zorgt voor een schommeling in je bloedsuikerspiegel. Deze schommelingen kunnen ervoor zorgen dat je energie level uit balans raakt. Dat is slechts 1 van de gevolgen. Mijn advies: Laat geraffineerde suikers weg uit je voedingspatroon en zorg dat je met mate natuurlijke suikers zoals fruit binnen krijgt. Lees ook deze blog over waarom suikervrij eten goed voor je is.

Tip 2 Eet vers

Als je kookt met verse producten dan heb je geen synthetische toevoegingen nodig. Sommige verse producten zijn bespoten met chemicaliën. Let dus goed op waar het product vandaan komt. Kies bij voorkeur biologische producten om te voorkomen dat je giftige bestrijdingsmiddelen binnenkrijgt. Wanneer je vlees koopt, kijk dan altijd waar het vandaan komt. Vraag het aan je slager of zoek een boer in de buurt die je het vlees direct kan verkopen. Op purefoodie.nl vind je bijna alleen maar recepten met verse producten!

Tip 3 Doe wat je leuk vindt

Als ik ergens enthousiast over ben, dan krijg ik daar energie van. Het zelfde geldt voor bewegen. Kies iets wat je leuk vindt, dat verlaagt de drempel en zorgt ervoor dat je het langer volhoudt. Vind je wandelen prettig? Schaf goede wandelschoenen aan en bouw je wandelactiviteit op. Net zo lang tot er een goede balans is tussen inspanning en ontspanning. Hou je van yoga? Bouw je yoga activiteit op. Probeer je beweging ook af te wisselen. Zelf ben ik gek op hardlopen en Yoga en zorg ik dat ik beide minimaal 1 keer per week doe. Wanneer het kan maak ik een wandeling door de stad of ga ik samen met mijn vriend of een vriendin voor een flinke wandeling in het bos. Allemaal vormen van inspanningen waar ik echt van geniet.

Tip 4 Gebruik een schema of een lijstje

Lijstjes en schema’s helpen mij enorm. Schrijf je doelen op en maak ze meetbaar. Hou bij wat je wanneer doet en vink af wat je gedaan hebt. Heerlijk! Op dit moment ben ik bezig met een printbaar overzicht waar je je activiteiten en voeding in kunt bijhouden. Wil je die graag ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief, zodra die klaar is krijg je het in je mailbox.

Tip 5  Slaap genoeg

Slaap is ontzettend belangrijk voor herstel van je lichaam. Zorg daarom dat je genoeg slaap krijgt. Probeer 8 u per nacht. Naast je nachtrust is het belangrijk om te ontspannen. Ontspan jij goed in een warm bad? Maak daar dan de tijd voor.

tip 6 Durf te vragen

Last but not least… Durf te vragen. Heb je het even moeilijk, weet je niet wat je moet doen? Vraag mensen in je omgeving. Zoek de inspiratie op! Je mag mij ook altijd een mailtje sturen, ik probeer altijd zo snel mogelijk te antwoorden. Naast mailen kun je ook altijd lid worden van de Facebookgroep purefoodie. Hier kun je vragen stellen en elkaar inspireren naar een gezonde en bewuste levensstijl.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

2 Reacties

  • 5 jaar ago

    Wat een goede tips! De meeste zijn wel redelijk bekent, maar alsnog zo goed om af en toe eens onder je neus geschoven krijgen haha 😉 Dankjewel!

Leave A Comment

Related Posts