Geef je immuunsysteem een boost tijdens de wintermaanden

Tijdens de wintermaanden lijkt het wel alsof iedereen vaker verkouden is en sneller last heeft van een griepje.

Je weerstand is in de winter niet perse lager dan in de zomer, maar virussen kunnen in de winter langer overleven, waardoor de kans dat je besmet wordt groter is.

Voorkomen is altijd lastig, maar er zijn wel manieren om je immuunsysteem een boost te geven.

Hieronder volgen een aantal tips die je daarbij helpen.

1. Neem extra vitamine D3

Vitamine D is één van de belangrijkste vitamines die we nodig hebben voor veel processen in ons lichaam.

Omdat het voor zoveel processen nodig is, ontstaat er ook snel een tekort. Vitamine D halen we uit zonlicht en in de winter kan dit nog wel eens lastig zijn.

Mijn advies is om in de wintermaanden extra vitamine D te nemen in de vorm van een supplement. Vooral vitamine D3 hebben we nodig, en deze neemt ons lichaam het beste op in de vorm van een olie capsule.

2. Zorg voor voldoende vitamine C

Vitamine C is belangrijk voor ons immuunsysteem. Het helpt om vrije radicalen te neutraliseren en virussen te doden. Daarnaast heeft je lichaam vitamine C nodig bij de opname bij mineralen als ijzer, chroom, mangaan en luteïne.

Bronnen van vitamine C zijn onder andere: Guave, rode paprika, kiwi, broccoli, peterselie, spruitjes, aardbeien, sinaasappel en boerenkool.

Zorg voor circa 500 – 1000 mg vitamine C per dag.

3. Vermijd geraffineerde suikers

Voeding dat vol zit met geraffineerde suikers verlagen je immuunsysteem vrijwel direct. Tegenwoordig zit in circa 75% van de producten uit de supermarkt toegevoegde suikers. Omdat er zoveel schuilnamen voor suikers bestaan heb je dit vaak niet eens door.

Zorg ervoor dat je alle voorverpakte voeding vermijd en kiest voor gezonde verse seizoen producten.

Ook is het verstandig om enkelvoudige (slechte) koolhydraten te vermijden. Dit zijn onder andere witte rijst, witte pasta, brood en aardappelen.

Haal koolhydraten uit groentes, peulvruchten, volkoren producten, noten, haver, fruit, zoete aardappelen, quinoa en boekweit.

Vul daarnaast je maaltijden aan met voldoende gezonde vetten en eiwitten.

4. Beweeg regelmatig

Beweging zorgt voor een betere circulatie en doorbloeding in je lichaam. Hierdoor is je lichaam sneller in staat om virussen op te sporen voordat het zich heeft verspreid.

Je hoeft niet elke dag fanatiek te sporten, maar zorg ervoor dat je dagelijks minimaal 30 minuten beweegt, bij voorkeur buiten.

Dit kan heel laagdrempelig zijn door te wandelen, fietsen, joggen, zwemmen etc.

5. Vermijd stress en zorg voor voldoende slaap

Overmatige stress heeft gevolgen voor je immuunsysteem. Dit komt doordat stress invloed heeft op het hormoon cortisol in je lichaam. Wanneer daar meer van wordt aangemaakt dan nodig is, is dat nadelig voor je immuunsysteem. De focus ligt niet meer op het weren van virussen en bacteriën, maar op het onder controle houden van deze overmatige productie.

Ook bij vermoeidheid moet je lichaam harder werken om virussen te weren. Zorg dus voor voldoende nachtrust. Minimaal 7-8 uur slaap per nacht is voldoende om je immuunsysteem op peil te houden.

Hopelijk heb je iets aan deze tips en helpt het je om deze winter onder die verkoudheid of griep uit komen. Vind hier een gezond weekmenu om alvast wat inspiratie op te doen.

Leave A Comment