Hoe hou je salade lekker?

Als je bezig bent met afvallen is het aan te raden om iedere dag een lekkere salade te eten tijdens de lunch op je werk. Zeker als je bezig bent met een koolhydraatarm dieet. Vind je het teveel gedoe of heb je geen tijd om iedere dag een verse salade te maken? Maak dan alle salades in één keer. In dit artikel lees je tips om je salade de hele week lekker vers en gevarieerd te houden.

Een salade die de hele week vers is, staat of valt met de volgorde waarin je de ingrediënten toevoegt. En die volgorde is  weer afhankelijk van hoe je je salade meeneemt naar je werk: in een plastic bakje of een glazen pot.

Salade vers houden in plastic

Neem je je salade mee in een plastic bakje, houd dan deze volgorde aan als je de salades voor de hele week maakt:

  1. Begin met het groen: leg eerst de slablaadjes en verse kruiden in het bakje en zorg dat deze droog zijn, dan blijven ze langer knapperig. Kies voor gemak voorgewassen sla uit een pakje.
  2. Voeg dan groenten, bonen en fruit toe, bijvoorbeeld wortel, komkommer, cherrytomaten, kikkererwten, kidneybonen, mais, mandarijnen, druiven en bessen. Droog deze ook, dan blijven ze langer vers. Voeg aan alle bakjes steeds wat andere groenten en fruit toe, of in verschillende hoeveelheden, dan smaakt je salade iedere dag net wat anders.
  3. Zorg dat er eiwitten in zitten. Leg bovenop de groenten een hardgekookte ei, een plakje kipfilet, of gemarineerde tofu, stukjes avocado, noten, zaden of quinoa. Doe dit voor de eerste drie dagen (maandag-woensdag) en voeg op woensdagavond de eiwitten voor de laatste twee werkdagen toe. Kies je dan voor andere eiwitbronnen, dan heb je niet de hele week dezelfde salade.
  4. Voeg dressing pas toe tot het moment dat je de salade eet. Bewaar de dressing in een glazen flesje of klein bakje en neem dat mee met je salade naar je werk. Dressings blijven zeker een week goed. Maak dus verschillende dressings en neem iedere dag een andere mee. Dan smaakt je salade nooit hetzelfde. Een lekkere dressing maak je door bijvoorbeeld de volgende ingrediënten met olijfolie te mengen, walnootolie, tahin, mosterd, balsamico azijn, een teentje knoflook (geperst), stukjes zongedroogde tomaat en peper en zout naar smaak.

Gezond eten uit een glazen pot

Neem je je salade mee in een glazen pot, bijvoorbeeld omdat je de stoffen in plastic niet gezond vindt, houd dan deze volgorde aan:

  1. Begin met de dressing. Een glazen pot houd je rechtop om lekker te voorkomen, dus je dressing blijft steeds gescheiden van de andere ingrediënten totdat je de pot gaat schudden om de dressing door je salade te mengen. Handig als je geen glazen flesje hebt of klein bakje om de dressing in te doen of geen zin hebt om de dressing apart mee te nemen.
  2. Dan de groenten. Begin met harde groenten en bonen, zoals wortel, radijs, uit en kikkererwten. Voeg dan zachtere groenten en fruit toe, zoals paprika, tomaten, komkommer, bessen en mandarijnen.
  3. Dikke laag sla. Leg bovenop de groenten, de bonen en het fruit een dikke laag sla en verse kruiden, zoals basilicum, peterselie en munt. Vul de pot voor tenminste de helft met groen en zorg dat de sla droog is, dan blijft je salade de hele week vers en knapperig.
  4. Eiwitten als laatste. Voeg als laatste eiwitten toe aan je salade. Verdeel bijvoorbeeld geraspte kaas, blokjes tofu of gegrilde kip over de sla of voeg avocado, noten, zaden of gedroogd fruit toe. Deze drukken de sla wat in, zodat er nog meer gezonde ingrediënten in je salade kunnen.
  5. Eet smakelijk. In je lunchpauze kun je simpelweg de glazen pot schudden om de dressing door je salade te verdelen. Of leg je salade op een bord en hussel alles door elkaar met een vork. Zo simpel en lekker kan het zijn om gezond te eten. Eet smakelijk!

Meer tips voor puur en gezond eten? Klik dan hier.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment