Koffie ongezond? 4 manieren om je koffie een gezonde boost te geven

Voor veel mensen is koffie het eerste waar ze ’s ochtends aan denken. Zo’n heerlijk dampend kopje verse, heerlijke geurende koffie… Hmm, wie wil zijn ochtend nu niet zo beginnen? Koffie kan erg gezond zijn. Het zit boordevol antioxidanten en andere voedingsstoffen die onze gezondheid ten goede komen. Toch zijn er een hoop manieren waarop we koffie een stuk minder gezond ‘maken’: door bijvoorbeeld extreem calorierijke varianten te bestellen onderweg, of doordat we het de hele dag door drinken (ai, ook niet echt lekker voor een fijn slaappatroon). Wat kun je doen om je kopje koffie net dat beetje gezonder te maken, zodat je er oprecht van kunt genieten?
koken & tafelen algemeen

Mijd suikers en kunstmatige zoetstoffen

Is koffie je to-go drankje ’s ochtends, maar vind je het stiekem een beetje te bitter? Dat kan. Maar geloof ons als we je zeggen dat je er echt geen enorme hoeveelheden suiker aan toe hoeft te voegen om je kopje koffie net die zoete twist te geven. Mijd suikers en kunstmatige zoetstoffen liever en laat je vooral niet verleiden door bijzonder calorierijke koffiesoorten in dat leuke koffietentje bij je om de hoek. In plaats daarvan kun je ook een snufje kaneel of cacaopoeder aan je koffie toevoegen. Gezond, weer eens wat anders en van bitterheid geen spoor!

Drink geen koffie meer na twee uur ’s middags

Hoe druk je de hele dag ook bent en hoeveel deadlines je agenda ook vullen: probeer na twee uur ’s middags geen koffie meer te drinken. Want hoe later je koffie drinkt, hoe groter de kans is dat dit invloed heeft op je nachtrust. En een slechte nachtrust doet je drukke agenda ook geen goed! Heb je later in de middag toch zin in iets? Drink dan een kopje cafeïnevrije koffie of ga voor thee. Thee heeft bevat een stuk minder cafeïne dan koffie, maar is minstens zo lekker!

Kies voor kwaliteit

Bewerkte producten zijn vaak veel ongezonder. Dit geldt ook voor koffie. Koffiebonen worden vaak zwaar besproeid met pesticiden, herbiciden en diverse giftige stoffen die niet voor menselijke consumptie bestemd zijn. Ga daarom – wanneer dat kan – voor een biologische koffiesoort van hoge kwaliteit, dan zit je altijd goed. Drink je veel koffie op je werk, maar zou de koffiekwaliteit wel iets omhoog mogen? Stel dan eens voor om een ander koffiemerk uit te proberen of haal koffie bij een tentje in de buurt. Heb je ook meteen weer wat beweging te pakken!

Verse koffie zetten? Gebruik papieren filters

Dol op een vers gezet kopje koffie?  Helaas kan dit schadelijke stoffen bevatten. Bijvoorbeeld diterpenes, die het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Gelukkig is een oplossing simpel: maak tijdens het koffiezetten gebruik van papieren filters. Het verwijdert schadelijke stoffen, maar zorgt ervoor dat de cafeïne en antioxidanten wel in je kopje terechtkomen. Et voilá!

Ben jij op zoek naar pure gerechten? Kijk dan hier!

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment