Koolraap knoflook puree met rode kool

Ik heb het wel eens gehad over het eten van meer groenten. Vandaag heb ik een recept waarbij je niet door hebt dat je eigenlijk alleen maar groenten eet.  Door de koolraap als aardappel te gebruiken heb je het niet in de gaten, maar eet je dus alleen maar groenten. Tenzij je er een stukje vlees bij serveert, maar die keuze is uiteraard aan jou.

Een lichte maaltijd, goed verteerbaar en vol goede voedingstoffen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit koolraap gegeten had, maar inmiddels ben ik om. Ik heb de koolraap uitgeprobeerd omdat ik deze kon krijgen via puurdichtbij. Dit is een app waarin je o.a. groenten kunt bestellen, streek producten. Bij iedere groente staat vermeld waar de groenten vandaan komen, en er staat zelfs een stukje geschreven over hoe de boer zijn land bewerkt. Erg leuk en allemaal uit de directe omgeving.

Koolraap is een ideale groente, je kunt er veel mee. Zo maakte ik naast deze koolraap puree ook koolraap friet. Heel simpel. Snij de koolraap in reepjes, leg ze op een bakplaat en besprenkel met wat olijfolie. Plet enkele tenen knoflook en leg ook deze op de bakplaat. Breng op smaak met peper, zout en wat verse rozemarijn en je hebt een heerlijke portie “verantwoorde” friet.

Hoe maak je de koolraap puree?

koolraap

Ingrediënten voor 2 pers:

  • 1/2 koolraap
  • 50 gram roomboter
  • peper en zout
  • optie: mosterd of mosterdzaadjes

Voor de puree ga je de koolraap eerst koken. Ongeveer 15 a 20 minuten. Voeg de laatste 10 minuten 3 teentjes knoflook toe. Test met een vork of je er gemakkelijk doorheen kunt prikken. Haal de pan met koolraap van het vuur en giet het water af. Voeg aan de koolraap flink wat gemalen zwarte peper toe en een klein beetje zeezout. Stamp de koolraap samen met een klontje roomboter tot een puree. Hou je van fris? Dan kun je een klein scheutje azijn toevoegen voordat je de koolraap stampt.

 

Wat serveer je bij de koolraap puree?

Om het gerecht af te maken serveerde ik er gestoofde rode kool bij. Dat is weer eens wat anders dan de rode kool salade die ik vorige week maakte. Snipper 1 uitje fijn en fruit deze aan in een klein beetje kokos of olijf olie. Snij ook de rode kool fijn en voeg deze aan de pan toe. Bak even goed om en om en breng op smaak met zwarte peper. Voeg 500 ml groentebouillon toe en laat 15 tot 20 minuten sudderen. Giet het overtollige vocht af en breng op smaak met een eetlepel appelstroop.

 

Eetsmakelijk.

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment

Related Posts