Mindful eten, zo doe je dat

Het is weer zomer, en dat betekent korte broeken, jurkjes en badkleding. Voor veel mensen is het lastig om op deze manier geconfronteerd te worden met hun lichaam. Die confrontatie is namelijk niet altijd aangenaam: misschien heb je wat te weinig gesport of heb je de afgelopen maanden ongezond geleefd, en zie je het resultaat nu in de spiegel.

Je kan allerlei ingewikkelde diëten en intensieve sport-trainingen gaan volgen om die extra kilo’s weer weg te werken, maar er is een alternatief, en dat is mindful eten.

Mindfulness toepassen op gezonde voeding

Je hebt vast wel eens van mindfulness gehoord, maar misschien nog niet gericht op voeding. Mindfulness houdt in dat je met je gedachten aanwezig bent in het hier en nu, en je volledige aandacht focust op de handeling waar je mee bezig bent terwijl je je ten volle bewust bent van je omgeving.

Dat klinkt misschien vaag en vanzelfsprekend tegelijk, maar als we even naar onze moderne maatschappij kijken, dan zien we dat het helemaal niet zo normaal is om mindful door het leven te gaan, zeker wanneer het om eten gaat. Onze agenda’s zitten bomvol, we zijn voortdurend in contact met vrienden en familie via internet, we zijn overal bereikbaar en terwijl we van de ene afspraak naar de andere hollen klinkt er voortdurend muziek in onze oren. Tijdens het eten checken we even snel onze e-mails, of lezen we de Facebook-updates van onze vrienden, zonder dat we goed en wel beseffen wat we aan het eten zijn. Dat is een probleem want zo krijg je gemakkelijk en onbewust vaak meer binnen dan je door hebt.

Eten hoort een gebeurtenis te zijn waar je je volledig bewust van bent. Alleen dan kan je kritisch oordelen over de gezondheid van je voeding, de smaak en de juiste grootte van de porties. Wanneer je voortdurend afgeleid wordt en nauwelijks de tijd neemt om een maaltijd voor te bereiden en te eten, leidt dit zelden tot gezonde eetgewoonten. Daarom is mindful eten de eerste stap naar een gezondere levensstijl.

Hoe doe je dat, mindful eten?

mindful-etenLaten we het even concreet maken, want wellicht vraag je je nu af hoe je dat precies doet, mindful eten. We hebben net al gezegd dat je je bewust moet zijn van wat je eet en hoe je eet, maar daar kunnen we nog een paar praktische tips aan toevoegen.

  • Neem altijd de tijd om een maaltijd klaar te maken en op te eten. Ga zitten aan tafel en eet met mes en vork. Voordat je gaat eten, stel je jezelf de vraag waarom je eet en bepaal of dat wel de juiste reden is om te eten. Verveling is bijvoorbeeld geen goede reden om te eten, een rommelig gevoel in je maag wel.
  • Wanneer je eet, doe dat dan zorgvuldig. Kauw iedere hap ongeveer 25 keer en probeer de smaken van je gerecht te onderscheiden. Weet wat je eet en waar de smaken en geuren vandaan komen. Stel jezelf de vraag: hoe smaakt dit? Zo zal je merken dat je vanzelf meer van je eten gaat genieten, en daardoor heb je voldoende aan kleinere porties.
  • Eet alleen wanneer je honger hebt. Probeer jezelf bewust te worden van het hongersignaal dat je lichaam uitstuurt wanneer het tijd is om te eten. Wanneer je je niet hongerig voelt, dan is er geen reden om te eten.

Ben jij op zoek naar lekkere en gezonde recepten? Klik dan hier.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment

Related Posts