Oppepper nodig? Zo geef je je lichaam een eenvoudige detox

In de wintermaanden heb je vaak veel minder energie. Je hebt moeite om ’s ochtends uit je bed te komen in het pikkedonker en het gure weer geeft je ook geen motivatie om extra op jezelf te letten. Sterker nog: dat koude weer is bij uitstek de beste reden om je op de bank te nestelen onder een warme deken, met een hoop junkfood binnen handbereik. Maar of je lichaam daar beter van wordt? Nee, helaas niet. Dé oplossing om jezelf een echte oppepper te geven tijdens die verraderlijke donkere maanden is: een detox. En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt zelf kiezen hoe lang je het wilt doen. Bijvoorbeeld 10, 14 of 21 dagen.  Door de volgende stappen te volgen, geef je je lichaam met een eenvoudige detox de oppepper die het zo goed kan gebruiken.

detox-december

Drink veel water

Ook zo’n last van een droge huid? In dat gure winterweer droogt je huid extra snel uit. Dat is een van de redenen om voldoende te drinken. Geen frisdranken of andere ongezonde troep; gewoon water. Begin elke dag met een lauw glas water met citroen sap. Dit helpt je lichaam te reinigen. Simpeler kan niet. Zin in een warme drank? Maak dan kruidenthee met bijvoorbeeld gember of mariadistel. Dit helpt je lichaam met het verwijderen van afvalstoffen. Om je nieren te ontgiften kun je eventueel kiezen voor guldenroedelthee.

Kies je eetmomenten

Kies vijf momenten per dag om te eten. Ontbijt, lunch, avondmaaltijd en twee gezonde snacks. Luister goed naar je lichaam en eet niet tot je vol zit, maar tot je voor 80% verzadigd bent. Eet na de avondmaaltijd niets meer.

Eet groene groenten van het seizoen

Tijdens je detox is het handig om extra te letten op wat je eet. Eet gezond. Eet veel groenten. En vooral: groene groenten van het seizoen. Denk aan broccoli, andijvie, boerenkool, spinazie en spruitjes. Deze groenten zijn niet alleen smaakvol, ze geven je een boost aan vitamines en mineralen, helpen afvalstoffen verwijderen en zorgen ervoor dat je vetverbranding sneller gaat werken. Bovendien kun je deze groenten op verschillende manieren bereiden: roerbakken, in een salade of door een heerlijke frisse smoothie of een groentesap. Dit maakt elke maaltijd verrassend en smaakvol.

Eet geen vlees

Vlees is behoorlijk zwaar te verteren. Laat het daarom tijdens de detox achterwege.

Suiker

Misschien met de feestdagen een uitdaging, maar het is een absolute aanrader als je zoekt naar die ene, verfrissende en versterkende oppepper in deze gure maanden: mijd suiker. Mijd kunstmatige zoetstoffen. Sterker nog: mijd alle toegevoegde rommel die je niet uit kunt spreken of niet kunt duiden. En eet in plaats daarvan zoveel mogelijk natuurlijk. Bereid je maaltijden en (gezonde) snacks zelf. Helemaal niet zo moeilijk als je denkt, en nog leuk ook.

Laat koffie staan

Cafeïne doet meer met je lichaam dan je zou verwachten. Het geeft je een oppeppend gevoel, en je lichaam heeft er steeds meer voor nodig om hetzelfde effect te bereiken. Als je elke dag koffie drinkt zal je merken dat je de eerste dagen van je detox sneller last hebt van kwaaltjes als hoofdpijn en prikkelbaarheid. Op die momenten vraagt je lichaam naar cafeïne. Wees gerust, na een paar dagen zonder koffie, verdwijnen deze kwaaltjes en merk je dat je juist zonder de koffie meer energie hebt.

Vermijd zuivel

Een goede gezondheid begint in de darmen. Zuivel kan de darmflora uit balans halen en veel mensen missen bepaalde enzymen in de darmen om zuivel goed te kunnen verteren. Dit kan vele klachten zoals buikpijn, een opgezette buik en verschillende allergieën veroorzaken. Door zuivel eens een tijdje achterwege te laten kun je goed onderzoeken of jij gevoelig bent voor zuivel zonder dat je het op dit moment door hebt.

Beweging

Terwijl we het liefst een winterslaap zouden willen houden in deze donkere, gure maanden, is het juist goed om te blijven bewegen. Om je lichaam goed te kunnen detoxen, is beweging essentieel. Bedenk: zolang je zweet, ben je afvalstoffen aan het verwijderen. En: sporten hoeft niet per sé buiten. Je kunt bijvoorbeeld yoga of pilates doen binnen op een matje.

Ga alcohol vrij

Drink jij in het weekend regelmatig een behoorlijke hoeveelheid alcohol? Laat dit dan even achterwege. Alcohol belast je lever en doet niets nuttigs voor je lichaam. Het zal je verbazen hoe fijn het is om je ook in het weekend fit te voelen.

Rust

We leven in drukke tijden en hebben veel te maken met stress. Naast je lichaam voeden met de juiste voedingsmiddelen is het daarom ook van groot belang om bewust extra rust te nemen. Rust houdt in voldoende slapen, maar ook rust creëren in je huis en in je hoofd. Zet je telefoon, tv en computer uit na 18.00 ’s avonds, kom in rust tot jezelf en heb aandacht voor je lichaam. Maak het gezellig in huis met geurkaarsjes en zet rustige muziek op. Je zal merken dat je na een tijdje meer energie ervaart en er weer de hele wereld aan kan!

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment

Related Posts