De perfecte poke bowl in 3 stappen

De poke wat? Poke bowl! Grote kans dat je deze term het afgelopen jaar diverse keren voorbij hebt zien komen. En misschien heb je er zelf wel eens een aantal besteld. De poke bowl is here to stay, want het is gezond en lekker. Maar het maakt je levensstijl er niet goedkoper op! Gelukkig kun je zelf thuis ook heel makkelijk een heerlijke poke bowl maken. Maar wat is de poke bowl precies en hoe maak je ‘m dan?

Poke bowl

De poke bowl is een traditionele Hawaiiaanse vissalade. Deze salade bestaat uit Aziatisch gemarineerde (bijvoorbeeld met sojasaus of sesamolie) rauwe vis. Omdat de poke bowl steeds populairder werd, hebben veel restaurants het concept overgenomen en er hun eigen – wel of niet succesvolle – draai aan gegeven. Zo wordt de poke daar veelal geserveerd met rijst en andere toppings. Hoe dan ook, het is een heerlijk gerecht dat nu steeds meer als volwaardige, gezonde maaltijd wordt gezien. Een goede ontwikkeling. Zelf een poke bowl maken? Dat doe je zo:

Stap 1: kies je vissoort

Voor een maaltijd waarbij er gebruik gemaakt wordt van rauwe vis, is het belangrijk dat je voor de meest verse soort kiest. Dus niet bij de reguliere supermarkt of bij de markt bij jou in de buurt, maar het liefst bij de haven. Of kies voor bevroren versie uit de supermarktvriezer. Ook belangrijk: rauwe vis snijd je niet op dezelfde plank waar je gebakken vis op snijd! Vind je rauwe vis iets te ingewikkeld of te riskant? Kies dan voor gerookte of gebakken vis.

Stap 2: kies je ingrediënten

Verse vis in huis (rauw, gerookt of gebakken)? Mooi. Zoals eerder genoemd bestaat de traditionele poke bowl uit gemarineerde rauwe vis met witte rijst en een aantal standaard ingrediënten, maar je kunt er natuurlijk mee variëren zoveel je wilt.

  • Graan en/of groenten: hoewel voor de traditionele poke veelal gebruik wordt gemaakt van witte rijst, kun je ook kiezen voor volkoren rijst of quinoa. Zo past de poke bowl ook perfect binnen een koolhydraatarm dieet. Liever meer groen in je poke bowl? Kies dan voor sla, boerenkool of courgetti.
  • Garnering: voor de garnering wordt voor poke vaak gekozen voor ui, zeewier en sesamzaad. Kies het liefst groene of zoete uien. Voeg deze ingredienten toe wanneer je de vis gaat marineren.
  • Toppings: yes, stapelen maar! Lekkere en bekende poke-toppings zijn avocado, mango en ananas. Maar ook komkommer of wortel doen het goed. Voor welke combinatie ga jij?
  • Sausjes: de vis wordt al gemarineerd, maar je kunt ook een extra sausje toevoegen. Bijvoorbeeld pittige mayonaise of extra sojasaus. Let er wel op dat je niet te veel sojasaus in de je poke bowl giet, want te zout is niet gezond.

Stap 3: bereid je bowl

Doe de rauw vis samen met de traditionele ingrediënten (ui, zeewier en sesamzaad) en voeg de saus toe. Dit kun je zo simpel mogelijk houden; alleen sojasaus will do. Maar je kunt ook een combinatie maken van sojasaus, sesamolie, honing en rode pepers. Meng alles goed door elkaar en voeg het nodige graan, de groente en toppings toe. Eet smakelijk!

Leave A Comment