Regelmatig last van je darmen? Eet dit!

Heb je regelmatig last van je darmen? Vaak kun je deze klachten verbeteren door je voedingspatroon aan te passen. De onderstaande voedingsmiddelen bevatten namelijk probiotica, oftewel bacteriën en gisten die de darmwerking positief kunnen beïnvloeden. Neem deze tips ter harte, en je zult zien dat je darmen rustiger worden.

koken & tafelen algemeen

Last van je darmen! Gastblogster Anita vertelt je wat je het beste kunt eten.

Kombucha

Je hebt er waarschijnlijk nog nooit van gehoord, maar Kombucha is een gezond drankje waarbij de probiotica worden toegevoegd aan licht gezoete thee. Daarnaast worden er vaak fruit en kruiden aan toegevoegd. Het smaakt net als limonade, koud, bruisend en zoet, toch bevat het elf theelepels minder suiker. Probeer het een keer uit!

Zuurkool

In principe is zuurkool kool met zout. Kool bevat probiotica, waardoor de vertering makkelijker gaat en de vitamines beter beschikbaar zijn voor het lichaam. Daarnaast zorgen deze bacteriën voor de aangenaam zure smaak die zuurkool bevat. Kies geen zuurkool uit blik, want hierin zijn de gezonde bacteriën al vernietigd. Maak het liefst zelf verse zuurkool, ook qua smaak maak je dan de beste keuze!

Kefir

Ook van kefir heb je misschien nog niet eerder gehoord. Dit is een vloeibare yoghurt die vijf tot acht keer langer wordt gekweekt als yoghurt zelf, zodat de goede bacteriën die deze bevat meer kans hebben om te vermenigvuldigen. Je darmen zullen je dankbaar zijn als je dit neemt. Je kan kefir goed door groene smoothies of havermout doen. Een handig product als je ook nog bezig bent met afslanken.

Tempeh

Tempeh zijn gefermenteerde sojabonen die veel plantaardige eiwitten en vezels bevatten. De hele boon wordt gebruikt, waardoor het minder bewerkt is dan tofu. Het heeft een nootachtige, zurige, hartige smaak en is bijvoorbeeld geschikt als vleesvervanger. Ook tempeh is goed bij het verlichten van darmklachten.

Griekse yoghurt

De probiotica in Griekse yoghurt helpen met de vertering. Veel mensen met een lactose intolerantie kunnen wel tegen Griekse yoghurt of kwark. Daarnaast helpt Griekse yoghurt het lichaam om voedingsstoffen beter op te nemen uit de voeding. Bovendien is Griekse yoghurt rijk aan eiwitten en calcium, waardoor het ook als je geen darmproblemen hebt nuttig is om regelmatig aan je voedingspatroon toe te voegen. Heerlijk als ontbijt met noten, zaden en pitten of als gezond tussendoortje.

Side note van Kim: Heb je gevoelige darmen of ben je allergisch voor lactose, kies dan niet voor zuivel. Luister goed naar je lichaam.



Miso

Miso is een hartige, nootachtige pasta, gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Het is rijk aan probiotica en het is zeer veelzijdig. Je kan er soep mee maken, marinades, dressings, enzovoort. Het wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken.

Kombucha, kefir, tempeh, miso, allemaal voedingsmiddelen die je misschien nog niet kent, maar je wel kunnen helpen met je darmklachten. Probeer het uit en zie wat het voor je kan betekenen!

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment