Waarom je maar beter groene smoothies kunt drinken

Op iedere foodblog zie je tegenwoordig wel een recept van een groene smoothie staan. Ook als je ergens gaat lunchen kun je er niet onderuit. Ze staan altijd wel op de menukaart.

Boerenkool met gember en banaan. Je hebt het wel eens geprobeerd maar dat je het nu echt lekker vond smaken kun je niet zeggen.

Maar als ze niet lekker zijn, waarom zijn groene smoothies dan toch zo populair?

Vitamines en mineralen

In Nederland komt het vaak voor dat mensen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram groente en fruit niet halen.

Omdat de groenten en fruit soorten van tegenwoordig ook nog eens veel minder vitamines en mineralen bevatten dan vroeger, is de groene smoothie de ideale oplossing om je lichaam toch van voldoende vitaminen en mineralen te voorzien.

Doordat je er veel verschillende soorten groenten in kunt doen, behaal je ineens heel makkelijk de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Groene smoothies zitten namelijk boordevol met vezels, vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen.

Het klopt dat de smaak even wennen is. Het is vaak minder zoet dan je zou hopen en het kan soms zelfs wat bitter zijn. Maar als je eenmaal weet hoe je ze het beste kunt samenstellen en daar een beetje creatief in wordt, kunnen ze ontzettend lekker smaken.

Meer energie

Het is bijna nooit zo dat iemand direct dol is op groene smoothies. Het is een proces. De meeste mensen beginnen ze te drinken omdat ze weten dat ze gezond zijn.

En als je er eenmaal aan begint en er elke dag 1 voor jezelf klaar maakt, merk je na een aantal weken dat het bijna verslavend is om ze te drinken.

Je krijgt namelijk direct meer energie, je slaapt lekkerder, hebt een goede stoelgang, voelt je krachtig en je huid gaat stralen.

Tussendoortje

Daarnaast zijn ze het ideale gezonde tussendoortje tussen de andere maaltijden door. Een groene smoothie zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel relatief stabiel blijft. Daardoor heb je minder trek in suikerrijke voedingsmiddelen en helpen ze snaaibuien te voorkomen. Ook bevatten ze relatief weinig calorieën. Perfect dus als je ook nog op een verantwoorde manier wat gewicht wilt verliezen.

Maak je eigen groene smoothie

Het leuke aan groene smoothies is dat ze toegankelijk zijn voor iedereen. Je kan oneindig variëren en ze dus precies naar jou smaak maken. Als je het wel eens geprobeerd hebt maar niet lekker vond, probeer het dan toch nog eens en doe het een aantal weken elke dag. Dan zal ook jij de voordelen ervaren en lekkere combinaties ontdekken.

Schaf een goede blender aan en begin met de wat zoetere soorten groenten. Bijvoorbeeld spinazie, biet of wortel. Na een tijdje kun je ook boerenkool, paksoi en broccoli proberen, deze zijn wat heftiger qua smaak. Kies altijd minstens 2 soorten groenten en 1 stuks fruit en een glas ijskoud water. Voeg gember, verse munt, kaneel of rauwe cacaonibs toe en ervaar zelf hoe lekker het kan zijn om groene smoothies te drinken.

Probeer deze eens:

  • 2 bieten ( voorgekookt)
  • ½ komkommer
  • 2 stengels bleekselderij
  • 1 grote banaan
  • 2 theelepels cacao nibs
  • Half glaasje koud water.

 

Wil jij meer tips over hoe je meer groenten kunt eten? Lees dit artikel dan ook eens.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment

Related Posts