Waarom zeewier supergezond en voedzaam is

Zeewier is een bekend ingrediënt uit de Aziatische keuken. Maar in het westen wordt dit wier ook steeds belangrijker in ons dagelijkse eetpatroon. En dat is niet zo gek: het eten van zeewier is een goede manier om extra vitaminen en mineralen aan je menu toe te voegen. Wie regelmatig zeewier verwerkt in zijn maaltijden, zou op de lange termijn zelfs een ware gezondheidsboost kunnen ervaren. Ook kan het je ondersteunen als je bezig bent met afvallen. Dat klinkt allemaal goed, maar wat is zeewier precies? Welke voedingsstoffen bevat het allemaal? En waar helpt het je bij?

Zeewier: onderwatervoedsel

Veel mensen weten dit niet, maar ‘zeewier’ is eigenlijk een algemene term om een grote groep diverse algen en wier aan te duiden. Je kunt verschillende soorten wier vinden in zeeën, meren en rivieren. Wier dat in de zee groeit is veelal eetbaar, terwijl wier uit zoet water vaak giftige stoffen bevat. Zeewier maakt een belangrijk onderdeel uit van het onderwaterleven; voor veel dieren is het een onmisbare voedselbron.

Soorten wier

Zoals hierboven genoemd bestaan er talloze soorten wier. Bijvoorbeeld de bekende nori: dit zijn gedroogde, flinterdunne plakjes van een rode algensoort, die meestal worden gebruikt om sushi mee te maken. Of wat dacht je van zeesla? Een groene norisoort die veel weg heeft van ‘gewone’ slablaadjes. Of de welbekende wakame: een bruine algensoort waar vaak een verse zeewiersalade van wordt gemaakt met sesamzaadjes. Inderdaad, behoorlijk wat keuze! Zeewier kan bovendien op diverse manieren worden bereid. Bijvoorbeeld in een salade, gekookt of gebakken in gerechten of in de soepen.

Bron van vitaminen en mineralen

Eetbaar zeewier bevat een breed scala aan vitaminen en mineralen. Let op: gedroogd zeewier is rijker in voedingsstoffen dan zeewiersoorten die niet droog geconsumeerd worden. Deze soorten bevatten bovendien een extra hoge dosis aan eiwit. Op naar veel meer sushi in het nieuwe jaar!

Gezondheidsvoordelen van zeewier

Naast dat dit wier bomvol vitaminen en mineralen zit, zou zeewier je algemene gezondheid ook een handje kunnen helpen. Zo zou wier het risico op hart – en vaatziekten doen dalen, omdat het een uitstekende bron is van voedingsstoffen die specifiek goed zijn voor je hart (denk aan omega-3 vetten en oplosbare vezels). Ook is gezegd dat zeewier toevoegen aan je eetpatroon je kan helpen met afvallen. Eten van zeewier zorgt namelijk voor een constant vol gevoel en bevordert de afbraak van vetten in je lichaam. De zoutige smaak maakt van zeewier een heerlijk hartig tussendoortje met weinig calorieën.

Conclusie

Zitten er dan ook nog nadelen aan deze zeegroente? Allereerst is het belangrijk om op te merken dat je het beste alles met mate kunt eten. Te veel van wat voor voedsel dan ook (gezond of niet) is uiteindelijk nooit goed voor een mens. Neem jij bloedverdunners of heb je nierproblemen? Probeer dan zo min mogelijk zeewier te consumeren. Maar over het algemeen is zeewier een veilige, gezonde en voedzame aanvulling op je eetpatroon!

Leave A Comment