Wat je wel en niet moet eten…

Weet jij het ook niet meer? Ik zie zo vaak verwarring over wat je wel en niet moet eten. De één zegt dit, de ander dat. Geen koolhydraten, geen brood, wel granen en vezels, geen suiker, wel dadels, geen zuivel, geen dierlijke producten.. Wacht toch wel vlees op z’n tijd voor de eiwitten. Wel of geen bonen, absoluut geen chocola.. Of toch wel af en toe cacao?! Gek zou je er van kunnen worden. Maar dat hoeft niet. Ik begrijp heel goed dat je niet meer weet wat je moet geloven. En blijf gerust je vragen doormailen, ik beantwoord ze graag.

Voor nu wil ik je iets vertellen. Het hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn. Het valt allemaal wel mee. Ik hoop dat je, na het lezen van deze blogpost, door de bomen het bos weer vindt.

Wat is er nu goed voor je? Eet je groente en luister naar je lichaam!

Zoveel mensen zoveel lijven 

Iedereen is anders. Ons lichaam bestaat uit cellen, waarin zich onder andere genen in bevinden. Deze genen zijn, zoals je je misschien nog herinnert uit de biologieles, bij iedereen uniek. Vervolgens delen die cellen zich en zo is het feit dat er groepen cellen in je lichaam samen organen vormen. Eigenlijk ben je 1 grote cel. Deze cel deelt, groeit, herstelt en plant zich voort. Sommigen sterven af. Een cel heeft voedingstoffen nodig om te groeien, herstellen en te delen. Voedingstoffen in de vorm van eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen en mineralen.  De behoefte van onze lichaamscellen zijn misschien het zelfde maar hoe we daar mee om gaan is heel verschillend.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ieder lijf behoefte heeft aan een eigen benadering. En wie weet het beste wat die benadering is? Juist… Jijzelf. Jij kent je lichaam tenslotte het beste. Je kunt natuurlijk niet alles weten, maar luisteren naar je lichaam kan iedereen leren. Trust me.

Ontdek jezelf gezond 

Leren naar je lichaam luisteren, dat is dus heel belangrijk. Herken je grenzen, voel wat er gebeurd na inspanning en ontspanning. Ontdek. Ga terug naar de basis en voel wat er gebeurd. Ik doe dat bijvoorbeeld door iedere dag te beginnen met tijd voor mezelf. Een paar diepe ademhalingen (soms 5 minuten, de andere keer een half uur) en daarna een kop thee. Bewust voelen hoe ik aan de dag begin.

Ik ben gaan lezen over voeding maar vooral ben ik gaan uitproberen. Zo weet ik dat ik heel goed tegen gluten kan, minder goed tegen lactose en eigenlijk niet goed tegen te veel suiker (vooral de snelle suikers, een combinatie koolhydraten waar je bloedsuikerspiegel snel van stijgt).

Het is natuurlijk zo dat je dit niet morgen ontdekt. En dat je dus niet over 2 weken 3 kilo kwijt ben. Dan kun je beter een crash dieet doen. Al raad ik je dat absoluut niet aan, want dat vind je lichaam helemaal niet leuk. Tenminste die van mij niet. En eigenlijk ken ik niemand die er op lange termijn iets aan heeft. Geef jezelf de ruimte en de tijd. En accepteer dat je kleine stappen maakt, die zijn vaak veel langer houdbaar. Als je leert eten naar de behoefte van je lichaam.. Dan ga je vanzelf naar een gewicht dat bij je lichaam past.

Let op! Soms denk je dat je lichaam behoefte heeft aan een bepaalde voedingstof. Zoals suiker of cafeïne. Probeer daarom ook iets meer lange termijn te denken. Het gaat er dus niet om waar je lichaam nu behoefte aan heeft.. Maar op de lange termijn. We weten allemaal dat veel vetten en suikers (vooral de combinatie is killing) er voor zorgen dat er zich vet ophoopt in ons lichaam.

Lange termijn denken heb ik geleerd door voor en na de maaltijden te voelen wat er gebeurd. Maar ook door te voelen hoe mijn lichaam de afvalstoffen weer uitscheid. Aan het eind van de dag haal ik nog een paar keer diep adem (naar mijn dag) en voel ik hoe de dag was.

Ontspan en eet groente

Groente zijn altijd goed. Behalve natuurlijk als je allergisch bent. Maar hee, wist je dat je over allergieën heen kunt groeien? Groenten zitten vol voedingstoffen die je lichaam heel hard nodig heeft! Lees hier 5 tips om meer groente te eten.

Het is tijd om te beginnen, proef wat je favoriete groenten zijn en haal af en toe diep adem gedurende de dag. Geniet van het leven en maak het niet te zwaar voor jezelf. Beweeg iedere dag, dit bevorderd je bloedcirculatie en zorgt ervoor dat de voedingstoffen op de juiste plek komen. Ook ontspanning voel je in je lichaam. En stress tast heel veel processen in je lichaam aan. Zorg dus ook voor ontspanning. Heb geduld en leef. Voel en lach. Je kan het.

Ik ben heel benieuwd of ik je een klein beetje gerust heb kunnen stellen. Als je liever geen reactie onder deze blog wil schrijven of nog persoonlijke vragen hebt, mail gerust via het contactformulier

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/d/1/c/purefoodie.nl/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave A Comment